Groencafé “Onze stadsnatuur” in Museum Rijswijk

Ontmoet mensen met een hart voor groen en biodiversiteit in het Groencafé over ‘de Stadsnatuur in Rijswijk’ in museum Rijswijk op zaterdag 22 februari van 10.30 uur tot 12.00 uur. Vanaf 10.00 uur staat koffie en thee klaar.

Slijmzwam op rottend hout op landgoed Te Werve.     Fotograaf: Peter Hegi

In de stad komt inmiddels een grotere variatie aan planten- en diersoorten voor dan op het platteland. In de haast van alledag lopen we er ongemerkt voorbij. Een beschermde bloem die tussen de tegels groeit, de schuwe ijsvogel die beschutting zoekt in de oever, een bijzondere paddenstoel die leeft op dood hout. Maar de natuur in de stad is kwetsbaar en het evenwicht is broos door menselijk ingrijpen.

In het eerste groencafé van 2020 vertelt stadsecoloog Michel Barendse welke diersoorten in Rijswijk voorkomen en wat de gemeente doet om deze natuur te behouden en te versterken. Plantdeskundige Peter Hegi laat zien welke, soms zeldzame planten hij tegenkomt in de voegen van stenen, langs kademuren en op bedrijventerreinen.  Na twee boeiende lezingen en een rondleiding op de tentoonstelling Precious Paradise kijk je met andere ogen naar de waardevolle natuur in onze stad.

Het thema ‘Onze stadsnatuur’ sluit aan op de tentoonstelling Precious Paradise in het Museum Rijswijk. De kunstwerken in de tentoonstelling laten op verschillende manieren zien hoe ingenieus de natuur in elkaar steekt en hoe waardevol deze is voor de mens.

Voor de deelnemers aan het Groencafé zal na de lezingen een rondleiding langs de werken van de kunstenaars plaatsvinden. De toegang is gratis, maar we stellen het op prijs als u uw museumkaart meeneemt. In verband met de catering willen we graag weten hoeveel mensen we ongeveer kunnen verwachten. Aanmelden kan via platformgroeninrijswijk@xs4all.nl maar spontaan langskomen mag ook.

Het Groencafé, een initiatief van platform Groen in Rijswijk en Operatie Steenbreek Rijswijk: dé plek om ideeën en ervaringen over groen en groeninitiatieven uit te wisselen!

Op zondag 5 april staat het volgende Groencafé gepland: Natuur(groot-)ouders. Hoe leer je als (groot-)ouder je (klein-)kind hoe leuk, verrassend en waardevol natuur in de eigen omgeving is? Wil je weten hoe je dat doet? Ga dan mee op natuur-avontuur op landgoed Te Werve. Dit Groencafé is een samenwerking met Helden van de Natuur en IVN Natuureducatie.

Tot slot: u krijgt deze mail omdat u eerder interesse hebt getoond in groene onderwerpen. Wilt u liever geen bericht meer over groen ontvangen, stuurt u dan een reply met dit verzoek?

Like ons op Facebook: platform Groen in Rijswijk